Om våra lån

Vi kan erbjuda dig lån mellan 3 000 och 25 000 kronor. Du kan när som helst välja att betala tillbaka lånet och du betalar bara ränta under tiden du använder krediten. Det tillkommer alltså inte några övriga kostnader som t.ex. årsavgift eller uppläggningsavgift. Dessutom kan du dra av räntan i din deklaration.

Ansök om lån

Du kan fylla i låneansökan här på vår sida. Om du signerar din ansökan med BankID/e-legitimation så behöver du inte skriva under och skicka in några papper.

Vi behandlar din ansökan mellan klockan 9.00 – 12.30 på vardagar. Du kan inte ansöka om lån per telefon men du är varmt välkommen att ringa oss om du vill ha hjälp med din online-ansökan.   

Kan du ansöka om lån hos oss?

Det finns några grundkrav du behöver uppfylla för att kunna ansöka om lån hos oss. Se här nedanför om du uppfyller dessa, sedan kan du ansöka om lån direkt här.

  • Du är minst 20 år, eller fyller 20 år innevarande kalenderår.  
  • Du har inget aktuellt skuldsaldo hos kronofogden (betalningsanmärkning och gamla utmätningsförsök får finnas).
  • Du har inkomst av tjänst, näringsverksamhet, a-kassa eller pension.
  • Du har svenskt personnummer och en folkbokföringsadress.
  • Du får inte ha skuldsanering, vara försatt i konkurs eller stå under förvaltarskap.

Om du har lån hos oss kan du alltid utöka det

När du redan har lån hos oss kan du ansöka om att utöka det upp till maximalt
25 000 kronor. För att ansöka om utökning av ditt befintliga lån ska du ha betalat fyra månadsbetalningar i följd från det att låneavtalet ingicks. Du kan fylla i låneansökan direkt här.

Om du har lån hos oss sedan tidigare känner vi igen dina uppgifter och ser hur mycket du lånat. Signerar du med BankID/e-legitimation så kan vi normalt betala ut summan du vill utöka lånet med redan nästa bankdag

Ange det totala lånebeloppet du vill ansöka om, inte det belopp du vill utöka lånet med. Låneutrymmet måste uppgå till 2 000 kronor. Om du till exempel redan lånat 10 000 kronor men vill utöka ditt lån med 5 000 kronor så anger du 15 000 kronor i ansökan. Är du osäker på hur stort ditt lån är idag? Då är du varmt välkommen att kontakta oss på vår kundtjänst på info@cashbuddy.se eller 0340 - 62 77 40. Vi hjälper dig gärna!

Vad är BankID/e-legitimation?

Signering med BankID/e legitimation räknas juridiskt som en fysisk underskrift. När du använder BankID/e-legitimation behöver du inte skicka in några papper till oss och ditt lån kan bli utbetalt så fort ditt konto godkänts för autogiro.

Du som är kund i en Internetbank kan ladda ner BankID/e-legitimationen till din dator.

Hos Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, SEB, Nordea, Skandiabanken och Swedbank kan du även ladda ner BankID till mobilen och de flesta bankerna arbetar för att kunna erbjuda det så snart som möjligt. Här hos oss på www.cashbuddy.se kan du signera din ansökan med alla på marknaden förekommande BankID/e-legitimationsvarianter.

Bli beviljad

Du ser direkt på skärmen om ditt lån har blivit beviljat, om du fått avslag eller om vi ska pröva din ansökan manuellt. Signerar du med e-legitimation, BankID eller mobilt BankID betalar vi ut dina pengar snabbare vid godkänt lån. På vardagar får du besked inom 24 timmar.

Du kan bli godkänd med betalningsanmärkning

Har du en eller flera betalningsanmärkningar som finns registrerade hos kronofogden, trots att du betalt skulden, kan vi godkänna din låneansökan i alla fall. Vi ser mer till din framtida betalningsförmåga än till hur din situation varit förut. Alla kan hamna i ekonomiska svårigheter och vi tror på din och andra människors förmåga att lösa situationen. Ibland kan vi alla behöva lite hjälp på vägen. Läs mer om vad vi tror på här.

Varför har min låneansökan inte beviljats?

Om vår kreditprövning visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka beviljar vi inte lånet till dig. Det är bland annat för att skydda dig från att hamna i en svår ekonomisk situation. Du kan återkomma med en ny ansökan till oss efter sex månader, eller om något i din situation förändras, till exempel att du får högre inkomst. Läs om våra vanligaste orsaker till avslag här.

Få pengarna

Signera din ansökan med BankID/e-legitimation så slipper du underteckna och skicka ett skriftligt avtal till oss. Du får dina pengar utbetalda så snart ditt konto blivit godkänt för autogiro hos Bankgirocentralen. Det tar normalt högst två bankdagar. 

Om du ansökt utan att signera med BankID/e-legitimation får du ett låneavtal samt ett autogiromedgivande från oss med posten. Detta måste skrivas under och skickas tillbaka till oss innan vi kan koppla autogiro till ditt konto. När detta är klart betalas pengarna ut.

Varför blir mitt bankkonto inte godkänt för autogiro?

De vanligaste orsakerna till att ett bankkonto inte blir godkänt för autogiro är:

  • Någon siffra är fel i kontonumret eller clearingnumret.
  • Kontot inte är ett vanligt lönekonto eller transaktionskonto.
  • Kontot tillhör inte den personen som gjort låneansökan.

Kontakta din bank så hjälper de dig att ange ett korrekt konto.

Betala enkelt tillbaka

Du betalar enkelt tillbaka på lånet via autogiro. Det avtalade månadsbeloppet dras från ditt konto vid förfallodag (27:e) varje månad. På det sättet slipper du hålla reda på fakturor och långa OCR-nummer.

Slutbetala när som helst utan extra avgifter

Hos oss har du flexibel återbetalningstid vilket gör att du kan lösa ditt lån när du vill utan att det kostar dig något extra.

Du kan göra insättningar utöver ordinarie månadsbetalning till bankgiro 5743-8053. Du anger ditt lånenummer (utan bindestreck!) som OCR-referens (sexton siffror). Lånenumret finns på den bekräftelse vi skickade till dig i samband med att du fick ditt lån. Kontakta vår kundservice på info@cashbuddy.se för besked om vilket belopp du ska betala för att avsluta lånet, eller om du saknar ditt lånenummer.

Extra amortering

Du kan när du vill göra en extra amortering. Du sätter då in den önskade summan på bankgiro 5743-8053 och anger ditt 16-siffriga lånenummer (utan bindestreck!) som OCR-nummer. Ditt lånenummer finns på lånehandlingarna vi skickat till dig när du fick ditt lån. Du kan självklart alltid kontakta vår kundtjänst om du saknar ditt lånenummer. Tänk på att en extra amortering inte gör kommande månadskostnader lägre utan gör din återbetalningstid kortare. Om du hellre vill sänka månadskostnaden, kontakta i så fall vår kundservice.