Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna avseende våra lån. Hittar du inte svaret här så ring eller maila oss så hjälper vi dig!
Allmänt om Cashbuddys lån
Du kan ansöka om lån upp till 25 000 kr. Om du får låna pengar beror på din ekonomiska situation.
Ja, det sker en sedvanlig kreditupplysning och vi använder oss av Dun & Bradstreet (tidigare Bisnode).
Det finns några grundkrav du behöver uppfylla för att kunna ansöka om lån hos oss. Se här nedanför om du uppfyller dessa, sedan kan du ansöka om lån direkt här.
- Du är minst 20 år, eller fyller 20 år innevarande kalenderår.
- Du har inget aktuellt skuldsaldo hos kronofogden (betalningsanmärkning och gamla utmätningsförsök får finnas).
- Du har inkomst av tjänst, näringsverksamhet eller pension.
- Du har svenskt personnummer och en folkbokföringsadress.
- Du får inte ha skuldsanering, vara försatt i konkurs eller stå under förvaltarskap.
Den effektiva räntan är 33,90%.
- Månadsavgift 0 kr
- Uppläggningsavgift 0 kr
- Påminnelseavgift 60 kr
- Förseningsavgift 0 kr
Ansöka om lån
Din låneansökan gör du här. Du måste först legitimera dig med BankID för att kunna påbörja din låneansökan. Vi behandlar din ansökan mellan klockan 8.00 – 17.00 på vardagar. Du kan inte ansöka om lån per telefon men du är varmt välkommen att ringa oss om du vill ha hjälp med din online-ansökan.
När du redan har lån hos oss kan du ansöka om att utöka det upp till maximalt 45 000 kronor. För att ansöka om utökning av ditt befintliga lån ska det ha gått fyra månader och du ska ha betalat fyra månadsbetalningar i följd från det att låneavtalet ingicks. Ansökan om höjning av ditt lån gör du via Mina Sidor.
Om du har lån hos oss sedan tidigare känner vi igen dina uppgifter och ser hur mycket du lånat. Signerar du med BankID/e-legitimation, och vill använda samma bankkonto för autogiro som tidigare, så kan vi normalt betala ut summan du vill utöka lånet med redan nästa bankdag.
Ange det totala lånebeloppet du vill ansöka om, inte det belopp du vill utöka lånet med. Låneutrymmet måste uppgå till minst 2 000 kronor. Om du till exempel redan lånat 10 000 kronor men vill utöka ditt lån med 5 000 kronor så anger du 15 000 kronor i ansökan.
Är du osäker på hur stort ditt lån är idag? Logga in på Mina Sidor med BankID, så ser du din lånestatus. Du kan också kontakta oss på vår kundtjänst på info@cashbuddy.se eller 0340 - 62 77 40. Vi hjälper dig gärna!
Bli beviljad
Du ser direkt på skärmen om ditt lån har blivit beviljat, om du fått avslag eller om vi ska pröva din ansökan manuellt. Svaret på din ansökan sänder vi ALLTID brevledes – på vardagar kommer vi att posta detta inom 24 timmar från din ansökan.
I vissa fall behöver du skicka in kompletterande dokument som ska styrka dina uppgifter till oss.
Om din ansökan är godkänd betalas lånet ut till ditt angivna bankkonto inom 1-2 bankdagar.
Har du en eller flera betalningsanmärkningar som finns registrerade hos kronofogden, trots att du betalt skulden, kan vi godkänna din låneansökan i alla fall.
Vi ser mer till din framtida betalningsförmåga än till hur din situation varit förut. Alla kan hamna i ekonomiska svårigheter och vi tror på din och andra människors förmåga att lösa situationen. Ibland kan vi alla behöva lite hjälp på vägen. Läs mer om vad vi tror på här.
Om vår kreditprövning visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka beviljar vi inte lånet till dig. Det är bland annat för att skydda dig från att hamna i en svår ekonomisk situation. Du kan återkomma med en ny ansökan till oss efter sex månader, eller om något i din situation förändras, till exempel att du får högre inkomst. Läs om våra vanligaste orsaker till avslag här.
I vissa fall ber vi dig komplettera din ansökan med dokument som styrker de uppgifter du angivit i din ansökan. Det kan handla om:
- Lönespecifikation
- Arbetsgivarintyg
- Kopia av giltig ID-handling
Få pengarna
Du får dina pengar utbetalda så snart ditt bankkonto blivit godkänt för autogiro hos Bankgirot. Det tar normalt högst två bankdagar.
De vanligaste orsakerna till att ett bankkonto inte blir godkänt för autogiro är:
- Någon siffra är fel i kontonumret eller clearingnumret.
- Kontot inte är ett vanligt lönekonto eller transaktionskonto.
- Kontot tillhör inte den personen som gjort låneansökan.
Kontakta din bank så hjälper de dig att ange ett korrekt konto.
Betala tillbaka
Ditt OCR-nummer är ditt sexton-siffriga lånenummer (utan bindestreck!).
Ditt lånenummer hittar du genom att logga in med BankID på Mina Sidor. Det finns också på lånehandlingarna vi skickat till dig när du fick ditt lån.
Kontakta vår kundtjänst på info@cashbuddy.se om du saknar ditt lånenummer.
Genom att logga in med Bank-ID på Mina Sidor kan du enkelt se ditt aktuella lånesaldo och få ytterligare information om ditt lån.
Du betalar enkelt tillbaka på lånet via autogiro. Det avtalade månadsbeloppet dras från ditt konto vid förfallodag (27:e) varje månad. På det sättet slipper du hålla reda på betalningsavier och långa OCR-nummer.
Du sätter in den önskade summan på bankgiro 5743-8053 och anger ditt 16-siffriga lånenummer (utan bindestreck!) som OCR-nummer. Ditt lånenummer hittar du genom att logga in med BankID på Mina Sidor. Det finns också på lånehandlingarna vi skickat till dig när du fick ditt lån. Du kan självklart alltid kontakta vår kundtjänst om du saknar ditt lånenummer.
Tänk på att en extra amortering inte gör kommande månadsbelopp lägre – däremot gör det din återbetalningstid kortare. Om du hellre vill sänka månadskostnaden, kontakta i så fall vår kundtjänst.
Du kan göra insättningar utöver ordinarie månadsbetalning till bankgiro 5743-8053. Du anger ditt lånenummer (utan bindestreck!) som OCR-referens (sexton siffror).
Ditt lånenummer hittar du genom att logga in med BankID på Mina Sidor. Det finns också på lånehandlingarna vi skickat till dig när du fick ditt lån.
Kontakta vår kundtjänst på info@cashbuddy.se för besked om vilket belopp du ska betala för att avsluta lånet, eller om du saknar ditt lånenummer.
Nej, hos oss har du flexibel återbetalningstid vilket gör att du kan lösa ditt lån när du vill utan att det kostar dig något extra.
Övriga frågor
Om ditt lån beviljas och betalas ut under första halvan av månaden, så kommer första månadsaviseringen för lånet att ske redan i slutet av den månaden. Betalas lånet ut under andra halvan av månaden, så kommer första månadsaviseringen att ske månaden därpå.
Det kan ta upp till 3 bankdagar för din inbetalning att registreras och då ändras statusen på Mina Sidor till Betald.
Signering med BankID/e legitimation räknas juridiskt som en fysisk underskrift. När du använder BankID/e-legitimation behöver du inte skicka in några papper till oss när du tar ett lån, och ditt lån kan bli utbetalt så fort ditt konto godkänts för autogiro.
Med BankID loggar du även in säkert till Mina Sidor, där du kan se aktuell skuld, ansöka om höjning och betalningsfri månad, ta ut kontoutdrag och årsbesked. Du kan också skicka frågor till Kundtjänst och följa status på din pågående låneansökan.
Du som är kund i en internetbank kan beställa och ladda ner BankID/e-legitimationen till din dator, din läsplatta eller din mobil, genom att logga in hos din bank och följa bankens instruktioner.
Om du inte betalar dina avier i tid så utgår en påminnelseavgift om 60 kronor för den eller de avier du inte har betalat. Tänk på att påminnelsen inte betalas per automatik med ditt autogiro utan att du måste registrera betalningen manuellt.
Om vi inte registrerat någon inbetalning under flera månader i rad kan ärendet komma att skickas vidare till inkasso.
Om du loggar in på Mina Sidor hittar du ditt årsbesked under "Årsbesked".
Har du ett klagomål?
Ibland blir det inte som du tänkt dig, och ibland blir det inte som vi menade. Din feedback och eventuella klagomål är viktiga för oss, så att vi kan bli bättre - bättre på att leverera det du tänkt dig, och det på ett sätt som är vår avsikt.
Läs mer om hur du går vidare med ett klagomål till oss här.